درمان خانگی تب نوزاد

اين درمان‌هاي خانگي به کاهش تب نوزاد کمک مي‌کنند. در کنار مصرف داروها، استفاده از درمان‌هاي خانگي هم جهت پايين آوردن تب نوزاد مؤثر است.

از اين‌رو توصيه مي‌شود که اين نکته‌ها را به خاطر داشته باشيد تا جهت درمان خانگي تب نوزاد از آن‌ها کمک بگيريد و بي‌قراري نوزاد را سريع‌تر برطرف سازيد.

درمان خانگي تب نوزاد به کمک حوله خيس

درمان خانگی تب نوزاد

بعد از اينکه مطمئن شديد نوزاد شما تب دارد يکي از اولين کارهايي که جهت درمان خانگي مي‌توانيد انجام دهيد،

قرار دادن يک دستمال يا حوله مرطوب روي پيشاني نوزاد است. ابعاد اين دستمال را طوري در نظر بگيريد که روي چشم‌هاي نوزاد را نپوشاند و او را اذيت نکند.

حوله سرد به‌تدريج گرما را از بدن کودک خارج مي‌کند. اين شيوه يک درمان خانگي قديمي و مؤثر است که هنوز هم مي‌توانيد از مزاياي آن براي درمان تب نوزاد بهره‌مند شويد.

فقط لازم است که يک کاسه آب سرد کنارتان قرار دهيد.

به‌اين‌ترتيب وقتي‌که حوله در تماس با پيشاني کودک گرم شد، آن را داخل آب سرد ببريد، حسابي آب اضافه آن را بگيريد و بعد دوباره روي پيشاني کودک قرار دهيد.

اگر مي‌بينيد که نوزاد چندان با شما همکاري نمي‌کند و اجازه نمي‌دهد حوله يا دستمال را روي صورتش قرار دهيد،

اين حوله مرطوب را روي پا يا دستان کودک قرار دهيد و کمي صبور باشيد تا با اين شيوه خانگي، تب کودک درمان شود.

فقط يادتان باشد که براي اين کار هرگز از آب خيلي سرد، الکل يا يخ استفاده نکنيد.

براي درمان خانگي تب نوزاد، لباس او را کم کنيد

بعضي از مادرها فکر مي‌کنند که وقتي نوزاد دچار تب و لرز مي‌شود بايد لباس او را بيشتر کنند يا روي نوزاد را با پتو بپوشانند تا سردش نشود. اين باور اشتباه است.

در واقع يک روش مؤثر براي درمان خانگي تب نوزاد اين است که لباس‌هاي نوزاد را کم کنيد چون ممکن است پوشاندن لباس زياد به نوزاد باعث بالا رفتن دماي بدن نوزاد شود و در

کاهش درجه حرارت بدن او نقشي نداشته باشد.

واقعيت اين است که نوزادان هنوز به‌خوبي نمي‌توانند درجه حرارت بدن خودشان را تنظيم کنند.

به همين دليل هنگامي‌که زياد به آن‌ها لباس مي‌پوشانيد بيش‌ازحد گرمشان مي‌شود و براي بدن نوزاد دشوار است که به‌سرعت دما را کاهش دهد.

علاوه بر اين، لباس پوشاندن بيش‌ازحد جريان و گردش هوا در اطراف بدن را کاهش داده و در پايين آوردن تب نوزاد نقشي ندارد.

از اين‌رو توصيه مي‌شود که به‌عنوان يک درمان خانگي مؤثر، يک لايه لباس به نوزاد بپوشانيد و در زمان خواب روي او يک پتوي نازک قرار دهيد.

ضمن اينکه بهتر است سعي کنيد نوزاد را در يک تخت راحت قرار داده و حواستان باشد که درجه حرارت اتاقش بيش از حد گرم يا سرد نشود. ­­­­­­

درمان خانگي تب نوزاد با مصرف مايعات مناسب

براي اينکه تب نوزاد زودتر پايين بيايد و بدن او دچار کم آبي نشود مهم است که در دوران تب و لرز، مايعات کافي و مناسبي را به بدن نوزاد برسانيد.

اين درمان خانگي روشي است که مادران سراسر دنيا براي کاهش از بين رفتن تب و لرز آن را از ياد نمي‌برند.

مصرف مايعات کافي به نوزاد کمک مي‌کند آبي که بدنش از راه عرق کردن از دست داده را جبران کند و به اين ترتيب از کم آبي بدن و خطرات ناشي از آن پيشگيري مي‌شود.

البته به اين نکته توجه داشته باشيد که ممکن است نوزاد به دليل تب و لرز از نوشيدن آب خودداري کند و آن را پس بزند.

در اين شرايط مأيوس نشويد. سعي کنيد در دفعات بيشتر، مقادير کمتري آب به کودک بدهيد.

علاوه بر اين در کنار نوشيدن آب، مصرف شير، آبميوه و ماست هم جزو درمان‌هاي خانگي تب نوزاد به حساب مي‌آيند و به بهبودي هرچه زودتر او کمک مي‌کنند.

البته يادتان باشد که اين خوراکي‌ها براي نوزادان بالاي 6 ماه مناسب هستند و مصرف آنها براي نوزاداني که سن کمتري دارند، به هيچ وجه توصيه نمي‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *